Prostějov – Obyvatelé Vrahovic včera diskutovali s radními o problémech, které trápí tuto městskou část. Mezi nejpalčivější témata patřila cyklostezka, křižovatka v Čechůvkách, stav chodníků nebo počty parkovacích míst. Otázky mířily jak na vedení města, tak na přítomné zástupce policie.
Zhruba dvě hodiny probíhalo setkání vedení města s obyvateli Vrahovic. Asi čtyřicítku lidí, která se sešla v tělocvičně tamní základní školy, zajímala témata týkající se problematické cyklostezky a nebezpečné křižovatky v Čechůvkách. Dotazy padaly na adresu špatných chodníků nebo třeba nedostatku parkovacích míst.
Nejpalčivější téma - cyklostezka
Snad každého zajímalo, jak bude město řešit stavbu cyklostezky vedoucí podél Vrahovické ulice. Jako první dostal slovo zástupce policie, dopravní inženýr Michael Vafek. Vysvětlil lidem zamítavé důvody k současnému projektu města a navrhnul řešení. Korespondují podle něj se zkušenostmi z jiných měst.
„Cyklostezka jako součást chodníku je nebezpečná. Daleko lepší je řešení barevných jízdních pruhů zabudovaných do komunikace. Podívejte se, jak to mají například ve velkých městech. Mám tady obrázky Prahy a tam to funguje, proč by to nefungovalo u nás v Prostějově?“ apeloval Vafek.
Na slabinu tohoto řešení upozornil radní Zdeněk Fišer. „Nezapomínejme na to, že v zimě bude na krajnicích sníh a posyp. Kudy budou lidé jezdit? Jak se budou sněhu vyhýbat, budou kličkovat mezi auty? Prostějov přece cyklisté využívají prakticky po celý rok. Budeme chodit stezku, která bude součástí silnice, speciálně uklízet? Zaměřujeme se ve městě na koncepci cyklostezek, ne jízdních pruhů,“ zdůraznil Fišer a sklidil všeobecný potlesk. Přítomné nepřesvědčil ani argument dopravního inženýra policie, který varoval před vjezdy do firem v bývalém Agrostroji. „U vrátnic často stojí nákladní auta, která čekají na vyřízení vjezdu nebo výjezdu z areálu. Lidé je budou muset objíždět a vjíždět tak na silnici,“ uvedl Vafek.
Otázka jakoby neměla řešení. Nakonec se přece jen vykrystalizoval určitý posun. Policisté požádali radní o vznik pracovní skupiny, která by se na konkrétním postupu v otázce cyklostezky ve Vrahovické ulici odhodla.
Křižovatka smrti
Obyvatele Vrahovic zajímala také křižovatka v Čechůvkách, která je místem tragických dopravních nehod. Podle náměstkyně Aleny Raškové je třeba nepřehledný úsek osvětlit. Na poznámku, že smrtelné nehody se na tomto nepřehledném křížení silnic stávají obvykle za bílého dne a lampy s osvětlením tak nejsou řešením, nikdo z radních přítomných na besedě neodpověděl.
„Jak je možné, že tak nepovedená křižovatka vůbec vznikla? Retardéry, které tam jsou, neplní funkci. Jsou nízké, téměř je necítíte. Kdo za to nese zodpovědnost? Umírají tam lidé,“ dotazovala se diskutující, která se představila jménem Pěničková. Podle Michalela Vafka projekt na tuto křižovatku vznikl v osmdesátých letech a nese tak punc doby.
„Stavební povolení se tehdy donekonečna prodlužovalo. Trvalo to roky a žádná změna nebyla možná,“ vysvětlil Vafek. Nakonec debatu ukončil prostějovský zastupitel a první náměstek hejtmana Alois Mačák, který má v Olomouckém kraji na starosti agendu dopravy. Místním lidem slíbil, že křižovatka se dočká dopravního auditu, z něhož vzejde řešení.
„Budeme se snažit dát ji do pořádku. Přidáme bezpečnostní prvky, ale jak rychle nakonec budou šoféři jezdit, to neovlivníme,“ doplnil Mačák. Podle místního obyvatele Pavla Dopity je tady největší problém právě v rychlosti.
„Řidiči tu jezdí stotřicítkou i více. Navrhuji psychologické řešení v podobě známých radarů, které upozorňují na překročenou rychlost. Možná by stálo zato namalovat tam policejní auto nebo policistu. V Určické ulici to fungovalo,“ míní Dopita.
Další kritika
Obyvatele Vrahovic trápí také slabé osvětlení přechodů nebo chybějící chodníky a parkovací místa. Tématem, ke kterému se zvedlo několik hlasů, je také ochrana místní části před dopadem průmyslové zóny. Lidé volají po zeleni, která by Vrahovice od této lokality oddělila.
„Zítra budeme projíždět celé město a určovat, kde se v letošním roce dosadí zeleň. Určitě se na toto místo podíváme,“ ujistila náměstkyně Ivana Hemerková. Podobný slib lidé dostali také od prvního náměstka Jiřího Pospíšila ohledně výstavby a úpravy chodníků, přechodů a autobusových zastávek. Vrahovičtí upozorňovali na žalostný stav zastávky MHD Trpínky.
„To je jedna velká ostuda. Byli jste se tam podívat? Taková zastávka je v kraji raritou,“ nechala se slyšet paní Měsícová. Radní také slíbili, že se zamyslí na zrušením některých jednosměrek, zbytečných zákazových značek nebo nad tím, jak dostat do Vrahovic více laviček a rozšířit možnosti parkování. (kaa)
Obyvatelé Vrahovic prostějovské radní nešetřili. Foto: A. Kajlíková
Diskuze
Trochu mě mrzí, že chybí můj první příspěvek k cyklostezce a možné trase kolem zdi bývalého Agrostroje a přes Barákovu navázání na cyklostezku na Sladkovského. Přitom byl dle mého nejzávažnější. I to, jak se por. Vafek divil, že je tam zákaz vjezdu, že o tom nic neví, přitom tam městská policie běhá, jako by tam řádil sériový vrah.
„U vrátnic často stojí nákladní auta, která čekají na vyřízení vjezdu nebo výjezdu z areálu. Lidé je budou muset objíždět a vjíždět tak na silnici,“ uvedl Vafek. Asi jezdím po jiné Vrahovické, nebo ve zcela jinou dobu než tam stává pan dopravní inženýr. Ale opravdu jsem viděl minimum náklaďáků, které stojí ve vjezdu do areálu (max. u vjezdu do slévárny). Nepochopitelný argument nepodložený ani náznakem statistiky neboli pro někoho často, pro jiného zřídkakdy. Že nezakáže chodcům chodník, ti taky obcházejí vozidlo a vstupují do silnice.



















Zpět

