Plumlov - Oprava hráze plumlovské přehrady, kterou chce zahájit Povodí Moravy, má být ještě podstatně dražší než dosavadní bagrování. Má vyjít na nejméně 140 milionů korun. Zeptali jsme se, co je na těchto pracích nejnáročnější a nejdražší a co by se stalo, pokud by provedeny nebyly.
Povodí Moravy čeká na přiklepnutí dotace z Ministerstva zemědělství ČR.
Při náhlém poklesu vody není stabilní
„Nejnáročnější bude oprava takzvaného návodního líce hráze za účelem zajištění jeho stability tak, aby hráz vyhovovala předepsaným požadavkům i při náhlém poklesu hladiny vody v nádrži," odpověděl na dotaz, co by se stalo, pokud by hráz opravena nebyla, Jiří Macík z Povodí Moravy. „K těmto pracím by se muselo zcela jistě přistoupit v budoucnu a znovu tak vypustit nádrž. Jedná se totiž o stavbu ze třicátých let minulého století, na které se během let projevuje stárnutí a z toho plynoucí nutnost celkových oprav."
Rozebrat a složit
A do jaké míry bude hráz rozebrána? „V celé délce a ve směru svislém od návodní paty až po korunu hráze. Opevnění návodního líce bude rozebráno od kóty 266,2 metrů nad mořem po korunu hráze. Návodní líc pak bude opevněn kamennou dlažbou do cementové malty od úrovně spodní lavičky po korunu hráze. V rámci stavby bude provedena oprava kamenné dlažby do betonu v levobřežním zavázání hráze na ploše 720 m2. Velmi zjednodušeně řečeno: kamenné obložení hráze bude během stavby odstraněno a po opravách se uloží znovu zpět. Vzhled hráze tedy zůstane stejný a nebude se měnit," vysvětlil Jiří Macík.
Koruna hráze se dočká nové vozovky, veřejného osvětlení a rekonstrukce mostu.
(dah)
Zpět


související kauzy |