Regionalní zpravodajský portál prostějovska.

tiskAutoretro: Před 45 lety se začalo vyrábět proslavené „Erko“

Autoretro: Před 45 lety se začalo vyrábět proslavené „Erko“
25.06.2015 12:14

Před 45 lety zahájila Škoda Auto výrobu sportovního kupé Škoda 110 R. Tehdy se ještě automobilka jmenovala "Automobilové závody, národní podnik" a na výrobu se zaměstnanci vrhli, jak bylo tehdy zvykem, po celozávodní dovolené. A z malého kulatého kupé se stala legenda, po které pasou milovníci atraktivních vozů dodnes. Za deset let bylo „Erek“  vyrobeno asi 57 tisíc, všechna ale v Československu nezůstala. Putovala do celého světa.  

Vůz navrhli a do výroby prosadili zaměstnanci pobočného závodu v Kvasinách, který se po spojení s mladoboleslavskou Škodou zabýval výrobou menší série užitkových a sportovních vozů, včetně oblíbeného kabrioletu Felicia. Škoda 110R Coupé vycházela z vozu Škoda 100/110, jehož výroba byla zahájena v Mladé Boleslavi (rovněž po celozávodní dovolené) o rok dříve, tedy v roce 1969, jako nástupce modelu 1000/1100 MB. Koncepce nového kupé byla schválena už v listopadu 1967, první prototyp byl postaven 31.3.1968 a veřejnosti byl vůz představen na brněnském autosalonu v září roku 1970. Tedy právě před 45lety.

Karoserie kupé se splývavou zádí měla uspořádání sedadel 2+2. Jako pravé kupé měla Škoda 110 R dveře bez rámů oken a aerodynamičtější sklon čelního okna. Proti sedanu Škoda 110 mělo "eRko" zvýšený výkon z 39 kW (53 k) na 45,6 kW (62 k).

Z karoserie 110 R Coupe vyšlo několik sportovních speciálů. V roce 1974 to byly tři prototypy s označením 180 RS a 200 RS. Z nich pak byl odvozen homologovaný úspěšný sortovní vůz 130 RS. Poslední vůz Š 110 R Coupé byl v Kvasinách smontován 30. prosince 1980.

Škodu 110R pohání 1107 cm3 motor o výkonu 62 koní, který ji dokázal rozpohybovat až na 145km/h. Byl to tahoun, ale „vzal si“ – na sto kilometrů 9 litrů benzínu.

Ale musíte uznat, že krásná jsou Erka dodnes a to hlavně díky těm, kdo jim už dávno věnovali své srdce.  (ber)

Foto Škoda110R.com


Zpět facebook sdílet na FACEBOOKU  komentářenapsat komentář
 
Firemní noviny
FixArt je specialista na webdesign

Máme v hlavě komplexní řešení od A do Z.

Napsali jste nám

Potřebují se zbavit starého harampádí, kartonových krabic či jiného nepořádku? Není nic jednoduššího, než vše vyhodit u kontejnerů na separovaný odpad. A možná mají ještě prima pocit, že vlastně třídí! Co na tom, že jejich nepořádek musí někdo jiný uklidit...

Poblíž křižovatky Rumunské a Krokovy ulice někdo vyhodil do kontejneru na papír velkou prázdnou krabici, která kontejner celý zaplnila, několik dalších pak rozmístil na chodník kolem. Po dvou dnech, zcela podle pravidla, že kde je malá hromada nepořádku, hned do ní někdo něco přidá, sem přibyla stará vyhozená sedačka, hromádka bioodpadu a dvě pneumatiky. Tak máme hezký výhled z okna. Vždycky mě to docela vytočí, protože já s každou maličkostí letím do sběrného dvora. Myslíte, že se někdy naučíme udržovat prostředí kolem sebe hezké?

O. N.

Když nic jiného, upozorní vás na to vrčení techniky. V okolí Mozartovy ulice a v Rumunské nedávno ořezali stromy a v těchto dnech pracovníci firmy ASA likvidují větve pomocí štěpkovačky. Chvilka hluku, a následně je všude kolem pořádek.

Blanka S. 

Kácení stromů vždy vzbuzuje pozornost obyvatel a většinou i negativní reakce. Stejně tomu bylo v minulých dnech, kdy musely být kvůli kanalizaci vykáceny naprosto zdravé a vzrostlé lípy v Komenského ulici. Podle sdělení mluvčí radnice Jany Gáborové zde budou vysázeny opět lípy velkolisté a půjde o stromy, které budou mít ve výšce 1,3 metru obvod kmene minimálně 18 centimetrů.

„Je to sice velmi krásné, ale takové mladé stromky s malou korunou nemohou ve městě nahradit vzrostlé a velké koruny s množstvím zelených listů. Prostějov patří mezi velmi prašná města a kácení vzrostlé zeleně zdejšímu ovzduší určitě neprospívá. Mám pocit, že v poslední době šlo k zemi mnoho velkých stromů,“ napsala jedna z našich čtenářek. Co si o tom myslíte vy?  

zobrazit všechny
Řádková inzerce